Existing user? Sign in
Sign up
Games
Servers
Useful
User
Pass
2FA
Programa evaluare nationala clasa a VIII-a
Freakz Forum Index
->
Trash Bin
->
Trash
Este nevoie de un topic si pentru programa de la BAC?
Da
0%
[ 0 ]
Nu
0%
[ 0 ]
Total Votes : 0
Author
Message
859
HarDer123
[The Addict]
Status: Offline
(since 27-10-2023 10:49)
Joined: 24 Apr 2010
Posts: 10133
,
Topics: 132
Location:
trag in piept aerul jegos de bucuresti :]
Reputation:
1748.3
Votes
: 117
Posted: 06-07-2015, 01:33:52
| Translate post to:
... (
Click for more languages
)
PROGRAMA
DISCIPLINA LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNÃ
EVALUARE NAȚIONALÃ 2015
Evaluarea Naționalã pentru absolvenții clasei a VIII-a este un examen național și reprezintã modalitatea de evaluare externã sumativã a competențelor dobândite pe parcursul învãțãmântului gimnazial.
În cadrul Evaluãrii Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a Româna are statut de disciplinã obligatorie.
Programa de examen este realizatã în conformitate cu prevederile programei școlare în vigoare.
Subiectele pentru Evaluarea Naționalã pentru absolvenții clasei a VIII-a evalueazã competențele formate/dezvoltate pe parcursul învãțãmântului gimnazial și se elaboreazã în baza prezentei programe.
I. STATUTUL DISCIPLINEI
Limba ºi literatura românã are, în cadrul evaluãrii naþionale de la finalul clasei a VIII-a, statut de disciplinã obligatorie.
Prezenta programã pentru evaluarea naþionalã de la finalul clasei a VIII-a la disciplina limba ºi literatura românã vizeazã evaluarea competenþelor elevilor de receptare a mesajului scris, din texte literare ºi nonliterare, în scopuri diverse, de exprimare scrisã și de utilizare corectã ºi adecvatã a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse. Deoarece competenþele de evaluat sunt ansambluri de cunoºtinþe, deprinderi ºi atitudini formate în clasele a V-a – a VIII-a, subiectele pentru evaluarea naþionalã vor evalua atât competenþele specifice ºi conþinuturile asociate acestora, conform programei ºcolare actualizate pentru clasa a VIII-a (aprobatã prin ordinul ministrului educaþiei, cercetãrii ºi inovãrii cu nr. 5097/ din 09.09.2009), cât ºi conþinuturile din programele ºcolare actualizate pentru clasele a V-a – a VII-a.
Prin evaluarea naþionalã la limba ºi literatura românã, în evaluarea unitãþilor de conþinut care privesc domeniul limba românã (Elemente de construcþie a comunicãrii), se are în vedere viziunea comunicativ-pragmaticã, abordarea funcþionalã ºi aplicativã a elementelor de construcþie a comunicãrii, cu accent pe identificarea rolului acestora în construirea mesajelor ºi pe utilizarea lor corectã ºi adecvatã în propria exprimare scrisã. Sarcinile de lucru vizeazã exerciþii de tip analitic (de recunoaºtere, de grupare, de motivare, de descriere, de diferenþiere) ºi de tip sintetic (de modificare, de completare, de exemplificare, de construcþie), de subliniere a valorilor stilistice ºi de evidenþiere a aspectelor ortografice ºi de punctuaþie, în situaþiile care impun o asemenea abordare.
În evaluarea unitãþilor de conþinut ale domeniului lecturã, sarcinile de lucru implicã cerinþe care privesc înþelegerea unui text dat, literar sau nonliterar (identificarea ideilor principale, a unor trãsãturi generale ºi particulare ale textului ºi exprimarea unui punct de vedere asupra acestora etc.), precum ºi redactarea de cãtre elev a unor compuneri vizând scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumarã a unor secvenþe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structurarea textului etc.). De asemenea, sarcinile de lucru vor avea în vedere evaluarea competenþelor de redactare a unor texte argumentative (exprimarea argumentatã a unui punct de vedere privind textul studiat sau la prima vedere, motivarea apartenenþei la un gen literar sau la o specie literarã), reflexive ºi imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente, evidenþierea trãsãturilor unui obiect într-o descriere, scurte naraþiuni, continuarea logicã a unor dialoguri etc.)
Pentru competenþele de receptare ºi de producere a mesajelor orale, profesorii vor organiza activitãþi specifice ºi vor realiza evaluarea de parcurs a progresului elevilor.
II. COMPETENȚE DE EVALUAT
Tabelul de mai jos cuprinde competenþele generale care vizeazã receptarea ºi producerea mesajelor scrise din programa ºcolarã pentru clasa a VIII-a (Receptarea mesajului scris, din texte literare ºi nonliterare, în scopuri diverse; Utilizarea corectã ºi adecvatã a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse), detalierile lor în competenþele specifice ºi conþinuturile asociate, din programele ºcolare pentru clasele a V-a – a VIII-a.
1.
Receptarea mesajului scris, din texte literare ºi nonliterare, în scopuri diverse Competenþe specifice Conþinuturi asociate :
1.1 dovedirea înþelegerii unui text literar sau nonliterar, pornind de la cerinþe date :
- idei principale, idei secundare; ordinea logicã ºi temporalã a ideilor/ a întâmplãrilor dintr-un text;
- moduri de expunere (naraþiune, descriere,dialog);
- structuri în textele epice (logica acþiunii, timp, spaþiu, modalitãþi de caracterizare a personajelor, relaþiile dintre personaje, naratorul) ºi lirice (concordanþa dintre forma graficã a poeziei ºi ideea transmisã de aceasta, eul liric);
- subiectul operei literare, momentele subiectului;
- procedee de expresivitate artisticã în textele studiate (figuri de stil: personificarea, alegoria,repetiþia foneticã/ aliteraþia, metafora, hiperbola,epitetul, comparaþia, repetiþia, enumeraþia,antitezã);
- sensul propriu ºi sensul figurat al unor cuvinte într-un context dat;
- elemente de versificaþie (mãsura, rima, piciorul metric, ritmul, versul, strofa);
- trãsãturile specifice genului epic, liric și dramatic în opere literare studiate sau în texte la prima vedere;
- trãsãturi ale speciilor literare: schiþa, basmul popular, pastelul, fabula, nuvela, romanul, doina popularã, balada popularã;
- texte literare (populare ºi culte – aparþinând diverselor genuri ºi specii); texte nonliterare;
1.2 sesizarea corectitudinii ºi a valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogãþire a vocabularului ºi a categoriilor semantice studiate, a ortografiei ºi punctuaþiei
- arhaisme, regionalisme ºi neologisme; cuvinte derivate, compuse sau obþinute prin schimbarea valorii gramaticale/conversiune;
- categorii semantice studiate: sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice; construcþii pleonastice; sensurile cuvintelor în contexte diferite;
- mijloacele interne de îmbogãþire a vocabularului (derivarea, compunerea, schimbarea valorii gramaticale/conversiunea), familia de cuvinte; mijloacele externe de îmbogãþire a vocabularului;
- ortografierea diftongilor, a triftongilor ºi a vocalelor în hiat;
- despãrþirea cuvintelor în silabe;
- semne de punctuație: punctul, virgula, douã puncte, ghilimelele, linia de dialog, semnul întrebãrii, semnul exclamãrii, cratima, punctul ºi virgula, linia de pauzã;
- semne ortografice: cratima, punctul;
- valori expresive ale nivelurilor limbii (fonetic,lexical ºi morfosintactic) într-un text dat; elemente de limbã ºi de stil în textul literar; figurile de stil, versificaþia;
- categorii morfologice specifice pãrþilor de vorbire (conform programelor ºcolare pentru clasele a V-a - a VIII-a): pãrþile de vorbire flexibile (verbul, substantivul, articolul, pronumele, numeralul, adjectivul) ºi neflexibile (adverbul, prepoziþia, conjuncþia, interjecþia); relaþii ºi funcþii sintactice;
- elemente de sintaxã a propoziþiei ºi a frazei(probleme de acord; funcþii sintactice; tipuri de propoziþii principale ºi subordonatele indicate de programa ºcolarã; propoziția regentã, elementul regent, cuvintele și construcțiile incidente; relaþii sintactice; topicã ºi punctuaþie; valori stilistice ale folosirii acestora în textul dat);
1.3 identificarea valorilor etice ºi culturale într-un text, cu exprimarea impresiilor ºi preferinþelor
- elemente etice ºi culturale în texte literare ºi nonliterare ºi exprimarea propriei atitudini faþã de acestea;
2. Utilizarea corectã ºi adecvatã a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse
2.1 redactarea diverselor texte, cu scopuri ºi destinaþii diverse, adaptându-le la situaþia de comunicare concretã
- elemente de redactare a unor compuneri pe o anumitã temã/urmãrind un plan dat sau conceput de elev; pãrþile componente ale unei compuneri; organizarea planului unei compuneri pe o temã datã; structurarea detaliilor în jurul ideii principale; dispunerea în paginã a diverselor texte; scrierea îngrijitã, lizibilã ºi corectã;
- redactarea unor texte reflexive ºi imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment personal, social sau cultural; evidenþierea unor trãsãturi ale unui obiect (peisaj, operã de artã, persoanã)- într-o descriere;
- redactarea unor scurte naraþiuni; continuarea unor dialoguri; redactarea unor texte argumentative (susținerea preferințelor și a opiniilor); redactarea unor compuneri având ca suport texte literare studiate sau la prima vedere – rezumat, caracterizare de personaj;
- motivarea apartenenþei unui text studiat sau la prima vedere la o specie literarã sau la un gen literar;
- prezentarea unui punct de vedere asupra unor secvenþe din texte la prima vedere, pe baza unor cerinþe date (de exemplu: elemente de structurã a operei literare, figurile de stil studiate, elemente de versificaþie etc.) sau prin exprimarea argumentatã a opiniei personale privind structura textului, semnificaþia titlului, procedeele de expresivitate artisticã învãțate ºi semnificaþia/mesajul textului dat;
- exprimarea argumentatã a unui punct de vedere privind un text studiat sau textul la prima vedere; aprecieri personale referitoare la fragmente din textele studiate sau la prima vedere;
2.2 Utilizarea în redactarea unui text propriu a cunoºtinþelor de lexic ºi de morfosintaxã, folosind adecvat semnele ortografice ºi de punctuaþie
- elemente de lexic studiate în clasele V - VIII;
- aplicarea corectã a cunoºtinþelor de morfosintaxã în exprimarea scrisã;
- folosirea corectã a semnelor de punctuaþie la nivelul propoziþiei ºi al frazei (coordonare, subordonare, incidenþã);
- enunþul, fraza, pãrþi de propoziþie ºi propoziþii studiate (predicatul ºi propoziþia subordonatã predicativã, subiectul ºi propoziþia subordonatã subiectivã; atributul ºi propoziþia subordonatã atributivã; complementul direct ºi propoziþia subordonatã completivã directã; complementul indirect ºi propoziþia subordonatã completivã indirectã; complementele circumstanþiale ºi propoziþiile subordonate circumstanþiale corespunzãtoare (de loc, de timp, de mod, de cauzã, de scop); propoziția subordonatã circumstanțialã condiționalã, concesivã, consecutivã; expansiunea ºi contragerea.
Sursã :
Edu.ro
PROGRAMA
DISCIPLINA MATEMATICÃ
EVALUARE NAȚIONALÃ 2015
Evaluarea Naționalã pentru absolvenții clasei a VIII-a este un examen național și reprezintã modalitatea de evaluare externã sumativã a competențelor dobândite pe parcursul învãțãmântului gimnazial.
În cadrul Evaluãrii Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a Matematica are statut de disciplinã obligatorie.
Programa de examen este realizatã în conformitate cu prevederile programei școlare în vigoare.
Subiectele pentru Evaluarea Naționalã pentru absolvenții clasei a VIII-a evalueazã competențele formate/dezvoltate pe parcursul învãțãmântului gimnazial și se elaboreazã în baza prezentei programe.
COMPETENÞE GENERALE ALE DISCIPLINEI:
CLASA a V-a
ALGEBRÃ :
Numere naturale
Spoiler:
Scrierea ºi citirea numerelor naturale în sistemul de numeraþie zecimal; ºirul numerelor naturale. Reprezentarea numerelor naturale pe axa numerelor. Compararea, aproximarea ºi ordonarea numerelor naturale; probleme de estimare .Adunarea si scãderea numerelor naturale; proprietãþi.
Înmulþirea numerelor naturale; proprietãþi. Factor comun. Ordinea efectuãrii operaþiilor; utilizarea parantezelor
Ridicarea la putere cu exponent natural a unui numãr natural; compararea puterilor care au aceeaºi bazã sau acelaºi exponent
Împãrþirea, cu rest zero, a numerelor naturale când împãrþitorul are mai mult de o cifrã
Împãrþirea cu rest a numerelor naturale
Ordinea efectuãrii operaþiilor
Noþiunea de divizor; noþiunea de multiplu. Divizibilitatea cu 10, 2, 5
Media aritmeticã a douã numere naturale, cu rezultat numãr natural
Ecuaþii ºi inecuaþii în mulþimea numerelor naturale
Probleme care se rezolvã cu ajutorul ecuaþiilor ºi al inecuaþiilor ºi probleme de organizare a datelor.
1.
Identificarea
caracteristicilor numerelor naturale ºi a formei de scriere a unui numãr natural în contexte variate
2.
Utilizarea
operaþiilor aritmetice ºi a proprietãþilor acestora în calcule cu numere naturale
3.
Selectarea
ºi
utilizarea
de algoritmi pentru efectuarea operaþiilor cu numere naturale ºi pentru divizibilitatea cu 10, 2 ºi 5
4.
Exprimarea
, în rezolvarea sau compunerea unor probleme, a soluþiilor unor ecuaþii de tipul: x : b = a ; x +a = b ;
5.
Deducerea
unor proprietãþi ale operaþiilor cu numere naturale pentru a estima sau pentru a verifica validitatea unor calcule
6.
Transpunerea
unei situaþii-problemã în limbaj matematic, rezolvarea problemei obþinute (utilizând ecuaþii, inecuaþii, organizarea datelor) ºi interpretarea rezultatului
Mulþimi
Spoiler:
Mulþimi: descriere ºi notaþii; element, relaþia dintre element ºi mulþime (relaþia de apartenenþã)
Relaþia între douã mulþimi (relaþia de incluziune); submulþime
Mulþimile N ºi N*
Operaþii cu mulþimi: intersecþie, reuniune,diferenþã
Exemple de mulþimi finite; exemple de mulþimi infinite
1.
Identificarea
în limbajul cotidian sau în enunþuri matematice a unor noþiuni specifice teoriei mulþimilor
2.
Evidenþierea
, prin exemple, a relaþiilor de apartenenþã sau de incluziune
3.
Selectarea
ºi
utilizarea
unor modalitãþi adecvate de reprezentare a mulþimilor ºi a operaþiilor cu mulþimi
4.
Exprimarea
în limbaj matematic a unor situaþii concrete ce se pot descrie utilizând mulþimile
5.
Interpretarea
unor contexte uzuale ºi/sau matematice utilizând limbajul mulþimilor
6.
Transpunerea
unei situaþii-problemã în limbaj matematic utilizând mulþimi, relaþii ºi operaþii cu mulþimi
Fracþii ordinare
Spoiler:
Fracþii echiunitare, subunitare, supraunitare
Aflarea unei fracþii dintr-un numãr natural; procent
Fracþii echivalente. Amplificarea ºi simplificarea fracþiilor
Adunarea ºi scãderea unor fracþii ordinare care au acelaºi numitor
Reprezentarea pe axa numerelor a unei fracþii ordinare
1.
Identificarea
în limbajul cotidian sau în probleme a fracþiilor ordinare ºi a fracþiilor zecimale
2.
Reprezentarea
pe axa numerelor a fracþiilor ordinare ºi a fracþiilor zecimale
3.
Alegerea
formei de reprezentare a unui numãr raþional pozitiv ºi utilizarea de algoritmi pentru optimizarea calculului cu fracþii zecimale
4.
Exprimarea
, în rezolvarea sau compunerea unor probleme, a soluþiilor unor ecuaþii de tipul: x+a = b ; a : x = b ;
5.
Interpretarea
matematicã a unor probleme practice prin utilizarea operaþiilor cu fracþii zecimale ºi a ordinii efectuãrii operaþiilor
6.
Transpunerea
unei situaþii-problemã în limbaj matematic, rezolvarea problemei obþinute (utilizând ecuaþii sau inecuaþii) ºi interpretarea rezultatului
Fracþii zecimale
Spoiler:
Scrierea fracþiilor ordinare cu numitori puteri ale lui 10, sub formã de fracþii zecimale. Transformarea unei fracþii zecimale, cu un numãr finit de zecimale nenule, într-o fracþie ordinarã
Aproximãri la ordinul zecimilor/sutimilor.Compararea, ordonarea ºi reprezentarea pe axa numerelor a fracþiilor zecimale
Adunarea ºi scãderea fracþiilor zecimale care au un numãr finit de zecimale nenule
Înmulþirea fracþiilor zecimale care au un numãr finit de zecimale nenule
Ridicarea la putere cu exponent natural a unei fracþii zecimale care are un numãr finit de zecimale nenule
Ordinea efectuãrii operaþiilor cu fracþii zecimale finite
Împãrþirea a douã numere naturale cu rezultat fracþie zecimalã. Transformarea unei fracþii ordinare într-o fracþie zecimalã. Periodicitate
Împãrþirea unei fracþii zecimale finite la un numãr natural nenul. Împãrþirea unui numãr natural la o fracþie zecimalã finitã. Împãrþirea a douã fracþii zecimale finite
Transformarea unei fracþii zecimale într-o fracþie ordinarã
Ordinea efectuãrii operaþiilor
Media aritmeticã a douã fracþii zecimale finite
Ecuaþii ºi inecuaþii; probleme care se rezolvã cu ajutorul ecuaþiilor
1.
Identificarea
în limbajul cotidian sau în probleme a fracþiilor ordinare ºi a fracþiilor zecimale
2.
Reprezentarea
pe axa numerelor a fracþiilor ordinare ºi a fracþiilor zecimale
3.
Alegerea
formei de reprezentare a unui numãr raþional pozitiv ºi utilizarea de algoritmi pentru optimizarea calculului cu fracþii zecimale
4.
Exprimarea
, în rezolvarea sau compunerea unor probleme, a soluþiilor unor ecuaþii de tipul: x+a = b ; a : x = b ;
5.
Interpretarea
matematicã a unor probleme practice prin utilizarea operaþiilor cu fracþii zecimale ºi a ordinii efectuãrii operaþiilor
6.
Transpunerea
unei situaþii-problemã în limbaj matematic, rezolvarea problemei obþinute (utilizând ecuaþii sau inecuaþii) ºi interpretarea rezultatului
Elemente de geometrie ºi unitãþi de mãsurã
Spoiler:
Dreapta, segmentul de dreaptã, mãsurarea unui segment de dreaptã
Unghiul, triunghiul, patrulaterul, cercul: prezentare prin descriere ºi desen; recunoaºterea elementelor lor: laturi, unghiuri, diagonale, centrul ºi raza cercului
Simetria, axa de simetrie ºi translaþia: prezentare intuitivã, exemplificare în triunghi, cerc, patrulater
Cubul, paralelipipedul dreptunghic: prezentare prin desen ºi desfãºurare; recunoaºterea elementelor lor: vârfuri, muchii, feþe
Unitãþi de mãsurã pentru lungime; perimetre; transformãri
Unitãþi de mãsurã pentru arie; aria pãtratului ºi a dreptunghiului; transformãri
Unitãþi de mãsurã pentru volum; volumul cubului ºi al paralelipipedului dreptunghic; transformãri
Unitãþi de mãsurã pentru capacitate; transformãri
Unitãþi de mãsurã pentru masã; transformãri
Unitãþi de mãsurã pentru timp; transformãri
Unitãþi monetare; transformãri
1.
Identificarea
unor elemente de geometrie ºi a unor unitãþi de mãsurã în diferite contexte
2.
Caracterizarea
prin descriere ºi desen a unei configuraþii geometrice date
3.
Determinarea
perimetrelor, a ariilor (pãtrat, dreptunghi) ºi a volumelor (cub, paralelipiped dreptunghic) ºi exprimarea acestora în unitãþi de mãsurã corespunzãtoare
4.
Transpunerea
în limbaj specific geometriei a unor probleme practice referitoare la perimetre, arii, volume, utilizând transformarea convenabilã a unitãþilor de mãsurã
5.
Interpretarea
unei configuraþii geometrice în sensul recunoaºterii elementelor ei ºi a relaþionãrii cu unitãþile de mãsurã studiate
6.
Analizarea
ºi
interpretarea
rezultatelor obþinute prin rezolvarea unor probleme practice cu referire la figurile geometrice ºi la unitãþile de mãsurã studiate
CLASA a VI-a
ALGEBRÃ :
Mulþimea numerelor naturale
Spoiler:
Operaþii cu numere naturale; reguli de calcul cu puteri
Divizor, multiplu. Criteriile de divizibilitate cu 10, 2, 5, 3, 9
Numere prime ºi numere compuse
Descompunerea numerelor naturale în produs de puteri de numere prime
Divizori comuni a douã sau mai multor numere naturale; c.m.m.d.c.; numere prime între ele
Multipli comuni a douã sau mai multor numere naturale; c.m.m.m.c.; relaþia dintre c.m.m.d.c. ºi c.m.m.m.c.
Probleme simple care se rezolvã folosind divizibilitatea
1.
Identificarea
în exemple, în exerciþii sau în probleme a noþiunilor: divizor, multiplu, numere prime, numere compuse, c.m.m.d.c, c.m.m.m.c
2.
Aplicarea
criteriilor de divizibilitate (cu 10, 2, 5, 3, 9) pentru descompunerea numerelor naturale în produs de puteri de numere prime
3.
Utilizarea
algoritmilor pentru determinarea c.m.m.d.c, c.m.m.m.c a douã sau a mai multor numere naturale
4.
Exprimarea
unor caracteristici ale relaþiei de divizibilitate în mulþimea numerelor naturale, în exerciþii ºi probleme care se rezolvã folosind divizibilitatea
5.
Deducerea
unor reguli de calcul cu puteri ºi a unor proprietãþi ale divizibilitãþii în mulþimea numerelor naturale, în exerciþii ºi probleme
6.
Transpunerea
unei situaþii-problemã în limbajul divizibilitãþii în mulþimea numerelor naturale, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului
Mulþimea numerelor raþionale pozitive
Spoiler:
Fracþii echivalente; fracþie ireductibilã; noþiunea de numãr raþional; forme de scriere a unui numãr raþional
Adunarea numerelor raþionale pozitive; scãderea numerelor raþionale pozitive
Înmulþirea numerelor raþionale pozitive
Ridicarea la putere cu exponent natural a unui numãr raþional pozitiv; reguli de calcul cu puteri
Împãrþirea numerelor raþionale pozitive
Ordinea efectuãrii operaþiilor cu numere raþionale pozitive
Media aritmeticã ponderatã a unor numere raþionale pozitive
Ecuaþii în mulþimea numerelor raþionale pozitive
Probleme care se rezolvã cu ajutorul ecuaþiilor
1.
Recunoaºterea
fracþiilor echivalente, a fracþiilor ireductibile ºi a formelor de scriere a unui numãr raþional
2.
Aplicarea
regulilor de calcul cu numere raþionale pozitive pentru rezolvarea ecuaþiilor de tipul: x+a = b ; a : x = b ;unde a,b,x sunt numere raþionale pozitive
3.
Utilizarea
proprietãþilor operaþiilor în efectuarea calculelor cu numere raþionale pozitive
4.
Redactarea
soluþiilor unor probleme rezolvate prin ecuaþiile studiate în mulþimea numerelor raþionale pozitive
5.
Determinarea
regulilor de calcul eficiente în efectuarea calculelor cu numere raþionale pozitive
6.
Interpretarea
matematicã a unor probleme practice prin utilizarea operaþiilor cu numere raþionale pozitive ºi a ordinii efectuãrii operaþiilor
Rapoarte ºi proporþii
Spoiler:
Rapoarte; procente; probleme în care intervin procente
Proporþii; proprietatea fundamentalã a proporþiilor, aflarea unui termen necunoscut dintr-o proporþie
Proporþii derivate
Mãrimi direct proporþionale; regula de trei simplã
Mãrimi invers proporþionale; regula de trei simplã
Elemente de organizare a datelor; reprezentarea datelor prin grafice; probabilitãþi
1.
Identificarea
rapoartelor, proporþiilor ºi a mãrimilor direct sau invers proporþionale în enunþuri diverse
2.
Reprezentarea
unor date sub formã de tabele sau de diagrame statistice în vederea înregistrãrii, prelucrãrii ºi prezentãrii acestora
3.
Alegerea
metodei adecvate de rezolvare a problemelor în care intervin rapoarte, proporþii ºi mãrimi direct sau invers proporþionale
4.
Caracterizarea
ºi
descrierea
mãrimilor care apar în rezolvarea unor probleme prin regula de trei simplã
5.
Analizarea
unor situaþii practice cu ajutorul rapoartelor, procentelor sau proporþiilor
6.
Rezolvarea
cu ajutorul rapoartelor ºi proporþiilor a unor situaþii-problemã ºi interpretarea rezultatelor
Numere întregi
Spoiler:
Mulþimea numerelor întregi Z; opusul unui numãr întreg; reprezentarea pe axa numerelor; valoare absolutã (modulul); compararea ºi ordonarea numerelor întregi
Adunarea numerelor întregi; proprietãþi
Scãderea numerelor întregi
Înmulþirea numerelor întregi; proprietãþi; mulþimea multiplilor unui numãr întreg
Împãrþirea numerelor întregi când deîmpãrþitul este multiplu al împãrþitorului; mulþimea divizorilor unui numãr întreg
Puterea unui numãr întreg cu exponent numãr natural; reguli de calcul cu puteri
Ordinea efectuãrii operaþiilor ºi folosirea parantezelor
Ecuaþii în Z; inecuaþii în Z
Probleme care se rezolvã cu ajutorul ecuaþiilor
1.
Identificarea
caracteristicilor numerelor întregi în contexte variate
2.
Utilizarea
operaþiilor cu numere întregi ºi a proprietãþilor acestora în rezolvarea ecuaþiilor ºi a inecuaþiilor
3.
Aplicarea
regulilor de calcul ºi folosirea parantezelor în efectuarea operaþiilor cu numere întregi
4.
Redactarea
soluþiilor ecuaþiilor ºi inecuaþiilor studiate în mulþimea numerelor întregi, în rezolvarea sau în compunerea unei probleme
5.
Interpretarea
unor date din probleme care se rezolvã utilizând numerele întregi
6.
Transpunerea
unei situaþii-problemã în limbaj algebric, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului
Geometrie :
Dreapta
Spoiler:
Punct, dreaptã, plan, semiplan, semidreaptã, segment (descriere, reprezentare, notaþii)
Poziþiile relative ale unui punct faþã de o dreaptã; puncte coliniare; “prin douã puncte distincte trece o dreaptã ºi numai una” (introducerea noþiunilor de: axiomã, teoremã directã, ipotezã, concluzie, demonstraþie, teoremã reciprocã)
Poziþiile relative a douã drepte: drepte concurente, drepte paralele
Distanþa dintre douã puncte; lungimea unui segment
Segmente congruente; mijlocul unui segment; simetricul unui punct faþã de un punct; construcþia unui segment congruent cu un segment dat
1.
Recunoaºterea
ºi
descrierea
unor figuri geometrice plane în configuraþii date
2.
Stabilirea
coliniaritãþii unor puncte ºi verificarea faptului cã douã unghiuri sunt adiacente, complementare sau suplementare
3.
Utilizarea
proprietãþilor referitoare la drepte ºi unghiuri pentru calcularea unor lungimi de segmente ºi a mãsurilor unor unghiuri
4.
Exprimarea
prin reprezentãri geometrice a noþiunilor legate de drepte ºi unghiuri
5.
Alegerea
reprezentãrilor geometrice adecvate în vederea optimizãrii calculelor de lungimi de segmente ºi de mãsuri de unghiuri
6.
Interpretarea
informaþiilor conþinute în reprezentãri geometrice în corelaþie cu determinarea unor lungimi de segmente ºi a unor mãsuri de unghiuri
Unghiuri
Spoiler:
Definiþie, notaþii, elemente; interiorul unui unghi, exteriorul unui unghi; unghi nul, unghi cu laturile în prelungire
Mãsurarea unghiurilor cu raportorul; unghiuri congruente; unghi drept, unghi ascuþit, unghi obtuz
Calcule cu mãsuri de unghiuri exprimate în grade ºi minute sexagesimale. Unghiuri suplementare, unghiuri complementare
Unghiuri adiacente; bisectoarea unui unghi
Unghiuri opuse la vârf, congruenþa lor; unghiuri formate în jurul unui punct, suma mãsurilor lor
1.
Recunoaºterea
ºi
descrierea
unor figuri geometrice plane în configuraþii date
2.
Stabilirea
coliniaritãþii unor puncte ºi verificarea faptului cã douã unghiuri sunt adiacente, complementare sau suplementare
3.
Utilizarea
proprietãþilor referitoare la drepte ºi unghiuri pentru calcularea unor lungimi de segmente ºi a mãsurilor unor unghiuri
4.
Exprimarea
prin reprezentãri geometrice a noþiunilor legate de drepte ºi unghiuri
5.
Alegerea
reprezentãrilor geometrice adecvate în vederea optimizãrii calculelor de lungimi de segmente ºi de mãsuri de unghiuri
6.
Interpretarea
informaþiilor conþinute în reprezentãri geometrice în corelaþie cu determinarea unor lungimi de segmente ºi a unor mãsuri de unghiuri
Congruenþa triunghiurilor
Spoiler:
Triunghi: definiþie, elemente; clasificarea triunghiurilor; perimetrul triunghiului
Construcþia triunghiurilor: cazurile LUL, ULU, LLL. Congruenþa triunghiurilor oarecare: criterii de congruenþã a triunghiurilor: LUL, ULU, LLL
Metoda triunghiurilor congruente
1.
Identificarea
triunghiurilor în configuraþii geometrice date
2.
Stabilirea
congruenþei triunghiurilor oarecare
3.
Clasificarea
triunghiurilor dupã anumite criterii date sau alese
4.
Exprimarea
proprietãþilor figurilor geometrice în limbaj matematic
5.
Interpretarea
cazurilor de congruenþã a triunghiurilor în corelatie cu cazurile de construcþie a triunghiurilor
6.
Aplicarea
metodei triunghiurilor congruente în rezolvarea unor probleme matematice sau practice
Perpendicularitate
Spoiler:
Drepte perpendiculare (definiþie, notaþie, construcþie cu echerul); oblice; distanþa de la un punct la o dreaptã. Înãlþimea în triunghi (definiþie, desen). Concurenþa înãlþimilor într-un triunghi (fãrã demonstraþie)
Criteriile de congruenþã ale triunghiurilor dreptunghice: IC, IU, CC, CU
Aria triunghiului (intuitiv pe reþele de pãtrate)
Mediatoarea unui segment; proprietatea punctelor de pe mediatoarea unui segment; construcþia mediatoarei unui segment cu rigla ºi compasul; concurenþa mediatoarelor laturilor unui triunghi; simetria faþã de o dreaptã
Proprietatea punctelor de pe bisectoarea unui unghi; construcþia bisectoarei unui unghi cu rigla ºi compasul; concurenþa bisectoarelor unghiurilor unui triunghi
1.
Recunoaºterea
ºi descrierea unor elemente de geometrie planã în configuraþii geometrice date
2.
Utilizarea
instrumentelor geometrice (riglã, echer, raportor, compas) pentru a desena figuri geometrice plane descrise în contexte matematice date
3.
Determinarea
ºi
aplicarea
criteriilor de congruenþã ale triunghiurilor dreptunghice
4.
Exprimarea
poziþiei dreptelor în plan (paralelism, perpendicularitate) prin definiþii, notaþii, desen
5.
Intrepretarea
perpendicularitãþii în relaþie cu paralelismul ºi cu distanþa dintre douã puncte
6.
Transpunerea
unei situaþii-problemã în limbaj geometric, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului
Paralelism
Spoiler:
Drepte paralele (definiþie, notaþie); construirea dreptelor paralele (prin translaþie); axioma paralelelor
Criterii de paralelism (unghiuri formate de douã drepte paralele cu o secantã)
1.
Recunoaºterea
ºi descrierea unor elemente de geometrie planã în configuraþii geometrice date
2.
Utilizarea
instrumentelor geometrice (riglã, echer, raportor, compas) pentru a desena figuri geometrice plane descrise în contexte matematice date
3.
Determinarea
ºi
aplicarea
criteriilor de congruenþã ale triunghiurilor dreptunghice
4.
Exprimarea
poziþiei dreptelor în plan (paralelism, perpendicularitate) prin definiþii, notaþii, desen
5.
Intrepretarea
perpendicularitãþii în relaþie cu paralelismul ºi cu distanþa dintre douã puncte
6.
Transpunerea
unei situaþii-problemã în limbaj geometric, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului
Proprietãþi ale triunghiurilor
Spoiler:
Suma mãsurilor unghiurilor unui triunghi; unghi exterior unui triunghi, teorema unghiului exterior
Mediana în triunghi; concurenþa medianelor unui triunghi (fãrã demonstraþie)
Proprietãþi ale triunghiului isoscel (unghiuri, linii importante, simetrie)
Proprietãþi ale triunghiului echilateral (unghiuri, linii importante, simetrie)
Proprietãþi ale triunghiului dreptunghic (cateta opusã unghiului de 30 grade, mediana corespunzãtoare ipotenuzei – teoreme directe ºi reciproce)
1.
Recunoaºterea
ºi
descrierea
unor proprietãþi ale triunghiurilor în configuraþii geometrice date
2.
Calcularea
unor lungimi de segmente ºi a unor mãsuri de unghiuri utilizând metode adecvate
3.
Utilizarea
unor concepte matematice în triunghiul isoscel, în triunghiul echilateral sau în triunghiul dreptunghic
4.
Exprimarea
caracteristicilor matematice ale triunghiurilor ºi ale liniilor importante în triunghi prin definiþii, notaþii ºi desen
5.
Deducerea
unor proprietãþi ale triunghiurilor folosind noþiunile studiate
6.
Interpretarea
informaþiilor conþinute în probleme legate de proprietãþi ale triunghiurilor
CLASA a VII-a
ALGEBRÃ :
Mulþimea numerelor raþionale
Spoiler:
Mulþimea numerelor raþionale Q; reprezentarea numerelor raþionale pe axa numerelor, opusul unui numãr raþional; valoarea absolutã (modulul);
Operaþii cu numere raþionale, proprietãþi
Compararea ºi ordonarea numerelor raþionale
Ordinea efectuãrii operaþiilor ºi folosirea parantezelor
Probleme care se rezolvã cu ajutorul ecuaþiilor
1.
Identificarea
caracteristicilor numerelor raþionale ºi a formelor de scriere a acestora în contexte variate
2.
Aplicarea
regulilor de calcul cu numere raþionale, a estimãrilor ºi a aproximãrilor pentru rezolvarea unor ecuaþii
3.
Utilizarea
proprietãþilor operaþiilor în efectuarea calculelor cu numere raþionale
4.
Caracterizarea
mulþimilor de numere ºi a relaþiilor dintre acestea utilizând limbajul logicii matematice ºi teoria mulþimilor
5.
Determinarea
regulilor eficiente de calcul înefectuarea operaþiilor cu numere raþionale
6.
Interpretarea
matematicã a unor probleme practice prin utilizarea operaþiilor cu numere raþionale ºi a ordinii efectuãrii operaþiilor
Mulþimea numerelor reale
Spoiler:
Rãdãcina pãtratã a unui numãr natural pãtrat perfect
Algoritmul de extragere a rãdãcinii pãtrate dintr-un numãr natural; aproximãri
Exemple de numere iraþionale; mulþimea numerelor reale, ; modulul unui numãr real: definiþie, proprietãþi; compararea ºi ordonarea numerelor reale; reprezentarea numerelor reale pe axa numerelor prin aproximãri;
Reguli de calcul cu radicali: scoaterea factorilor de sub radical, introducerea factorilor sub radical
Operaþii cu numere reale (adunare, scãdere, înmulþire, împãrþire, ridicare la putere, raþionalizarea numitorului de forma a radical din b)
Media aritmeticã a n numere reale, n > 1 ; media geometricã a douã numere reale pozitive
1.
Identificarea
caracteristicilor numerelor reale ºi a formelor de scriere a acestora în contexte variate
2.
Aplicarea
regulilor de calcul cu numere reale, a estimãrilor ºi a aproximãrilor pentru rezolvarea unor ecuaþii
3.
Utilizarea
proprietãþilor operaþiilor în efectuarea calculelor cu numere reale
4.
Caracterizarea
mulþimilor de numere ºi a relaþiilor dintre acestea utilizând limbajul logicii matematice ºi teoria mulþimilor
5.
Determinarea
regulilor de calcul eficiente în efectuarea operaþiilor cu numere reale
6.
Interpretarea
matematicã a unor probleme practice prin utilizarea operaþiilor cu numere reale ºi a ordinii efectuãrii operaþiilor
Calcul algebric
Spoiler:
Calcule cu numere reale reprezentate prin litere: adunare/scãdere, înmulþire, împãrþire, ridicare la putere, reducerea termenilor asemenea
Formule de calcul prescurtat
Descompuneri în factori utilizând reguli de calcul în R
1.
Identificarea
unor reguli de calcul numeric sau algebric pentru simplificarea unor calcule
2.
Utilizarea
operaþiilor cu numere reale ºi a proprietãþilor acestora în rezolvarea unor ecuaþii ºi a unor inecuaþii
3.
Aplicarea
regulilor de calcul ºi folosirea parantezelor în efectuarea operaþiilor cu numere reale
4.
Redactarea
rezolvãrii ecuaþiilor ºi a inecuaþiilor studiate în mulþimea numerelor reale
5.
Obþinerea
unor inegalitãþi echivalente prin operare în ambii membri:
6.
Transpunerea
unei situaþii-problemã în limbajul ecuaþiilor ºi/sau al inecuaþiilor, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului
Ecuaþii ºi inecuaþii
Spoiler:
Proprietãþi ale relaþiei de egalitate în mulþimea numerelor reale
Ecuaþii de forma ax+b = 0 , unde a,b apartin R; mulþimea soluþiilor unei ecuaþii; ecuaþii echivalente
Proprietãþi ale relaþiei de inegalitate „ < = ” pe mulþimea numerelor reale
Probleme care se rezolvã cu ajutorul ecuaþiilor ºi inecuaþiilor
1.
Identificarea
unor reguli de calcul numeric sau algebric pentru simplificarea unor calcule
2.
Utilizarea
operaþiilor cu numere reale ºi a proprietãþilor acestora în rezolvarea unor ecuaþii ºi a unor inecuaþii
3.
Aplicarea
regulilor de calcul ºi folosirea parantezelor în efectuarea operaþiilor cu numere reale
4.
Redactarea
rezolvãrii ecuaþiilor ºi a inecuaþiilor studiate în mulþimea numerelor reale
5.
Obþinerea
unor inegalitãþi echivalente prin operare în ambii membri:
6.
Transpunerea
unei situaþii-problemã în limbajul ecuaþiilor ºi/sau al inecuaþiilor, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului
Elemente de organizare a datelor
Spoiler:
Produsul cartezian a douã mulþimi nevide. Reprezentarea într-un sistem de axe perpendiculare (ortogonale) a unor perechi de numere întregi
Reprezentarea punctelor în plan cu ajutorul sistemului de axe ortogonale; distanþa dintre douã puncte din plan
Reprezentarea ºi interpretarea unor dependenþe funcþionale prin tabele, diagrame ºi grafice
Probabilitatea realizãrii unor evenimente
1.
Identificarea
unor corespondenþe între diferite reprezentãri ale aceloraºi date
2.
Reprezentarea
unor date sub formã de grafice, tabele sau diagrame statistice în vederea înregistrãrii, prelucrãrii ºi prezentãrii acestora
3.
Alegerea
metodei adecvate de rezolvare a problemelor în care intervin dependenþe funcþionale sau calculul probabilitãþilor
4.
Caracterizarea
ºi
descrierea
unor elemente geometrice într-un sistem de axe ortogonale
5.
Analizarea
unor situaþii practice cu ajutorul elementelor de organizare a datelor
6.
Transpunerea
unei relaþii dintr-o formã în alta (text, formulã, diagramã, grafic)
Geometrie :
Patrulatere
Spoiler:
Patrulater convex (definiþie, desen)
Suma mãsurilor unghiurilor unui patrulater convex
Paralelogram; proprietãþi
Paralelograme particulare: dreptunghi, romb ºipãtrat; proprietãþi
Trapez, clasificare; trapez isoscel, proprietãþi
Arii (triunghiuri, patrulatere)
1.
Recunoaºterea
ºi
descrierea
patrulaterelor în configuraþii geometrice date
2.
Identificarea
patrulaterelor particulare utilizând proprietãþi precizate
3.
Utilizarea
proprietãþilor calitative ºi metrice ale patrulaterelor în rezolvarea unor probleme
4.
Exprimarea
prin reprezentãri geometrice a noþiunilor legate de patrulatere
5.
Alegerea
reprezentãrilor geometrice adecvate în vederea optimizãrii calculelor de lungimi de segmente, de mãsuri de unghiuri ºi de arii
6.
Interpretarea
informaþiilor deduse din reprezentãri geometrice în corelaþie cu anumite situaþii practice
Asemãnarea triunghiurilor
Spoiler:
Segmente proporþionale
Teorema paralelelor echidistante. Împãrþirea unui segment în pãrþi proporþionale cu numere (segmente) date. Teorema lui Thales (fãrã demonstraþie). Teorema reciprocã a teoremei lui Thales
Linia mijlocie în triunghi; proprietãþi. Centrul de greutate al unui triunghi
Linia mijlocie în trapez; proprietãþi
Triunghiuri asemenea
Criterii de asemãnare a triunghiurilor
Teorema fundamentalã a asemãnãrii
1.
Identificarea
perechilor de triunghiuri asemenea în configuraþii geometrice date
2.
Stabilirea
relaþiei de asemãnare între douã triunghiuri prin metode diferite
3.
Utilizarea
noþiunii de paralelism pentru caracterizarea localã a unei configuraþii geometrice date
4.
Exprimarea
proprietãþilor figurilor geometrice (segmente, triunghiuri, patrulatere) în limbaj matematic
5.
Interpretarea
asemãnãrii triunghiurilor în corelatie cu proprietãþi calitative ºi/ sau metrice
6.
Aplicarea
asemãnãrii triunghiurilor în rezolvarea unor probleme matematice sau practice
Relaþii metrice în triunghiul dreptunghi
Spoiler:
Proiecþii ortogonale pe o dreaptã
Teorema înãlþimii
Teorema catetei
Teorema lui Pitagora; teorema reciprocã a teoremei lui Pitagora
Noþiuni de trigonometrie în triunghiul dreptunghic: sinusul, cosinusul, tangenta ºi cotangenta unui unghi ascuþit
Rezolvarea triunghiului dreptunghic
1.
Recunoaºterea
ºi
descrierea
elementelor unui triunghi dreptunghic într-o configuraþie geometricã datã
2.
Aplicarea
relaþiilor metrice într-un triunghi dreptunghic pentru determinarea unor elemente ale acestuia
3.
Deducerea
relaþiilor metrice într-un triunghi dreptunghic
4.
Exprimarea
, în limbaj matematic, a perpendicularitãþii a douã drepte prin relaþii metrice
5.
Interpretarea
perpendicularitãþii în relaþie cu rezolvarea triunghiului dreptunghic
6.
Transpunerea
rezultatelor obþinute prin rezolvarea unor triunghiuri dreptunghice la situaþii-problemã date
Cercul
Spoiler:
Cercul: definiþie; elemente în cerc: centru, razã, coardã, diametru, arc; interior, exterior; discul
Unghi la centru; mãsura arcelor; arce congruente
Coarde ºi arce în cerc (la arce congruente corespund coarde congruente, ºi reciproc; proprietatea diametrului perpendicular pe o coardã; proprietatea arcelor cuprinse între coarde paralele; proprietatea coardelor egal depãrtate de centru)
Unghi înscris în cerc; triunghi înscris în cerc
Poziþiile relative ale unei drepte faþã de un cerc; tangente dintr-un punct exterior la un cerc; triunghi circumscris unui cerc
Poligoane regulate: definiþie, desen
Calculul elementelor (laturã, apotemã, arie, perimetru) în urmãtoarele poligoane regulate: triunghi echilateral, pãtrat, hexagon regulat
Lungimea cercului ºi aria discului
1.
Recunoaºterea
ºi
descrierea
elementelor unui cerc, într-o configuraþie geometricã datã
2.
Calcularea
unor lungimi de segmente ºi a unor mãsuri de unghiuri utilizând metode adecvate în configuraþii geometrice care conþin un cerc
3.
Utilizarea
informaþiilor oferite de o configuraþie geometricã pentru deducerea unor proprietãþi ale cercului
4.
Exprimarea
proprietãþilor elementelor unui cerc în limbaj matematic
5.
Deducerea
unor proprietãþi ale cercului ºi ale poligoanelor regulate folosind reprezentãri geometrice ºi noþiuni studiate
6.
Interpretarea
informaþiilor conþinute în probleme practice legate de cerc ºi de poligoane regulate
CLASA a VIII-a
ALGEBRÃ :
Numere reale
Spoiler:
Reprezentare numerelor reale pe axa numerelor prin aproximãri. Modulul unui numãr real. Intervale de numere reale
Operaþii cu numere reale; raþionalizarea numitorului de forma a radical din b sau a +/- radical din b cu a , b apartinand N*
Calcule cu numere reale reprezentate prin litere; formule de calcul prescurtat
Descompuneri în factori (factor comun, grupare de termeni, formule de calcul)
Rapoarte de numere reale reprezentate prin litere;operaþii cu acestea (adunare, scãdere, înmulþire, împãrþire, ridicare la putere)
1.
Identificarea
în exemple, în exerciþii sau în probleme a numerelor reale ºi a formulelor de calcul prescurtat
2.
Utilizarea
în exerciþii a definiþiei intervalelor de numere reale ºi reprezentarea acestora pe axa numerelor
3.
Alegerea
formei de reprezentare a unui numãr real ºi utilizarea de algoritmi pentru optimizarea calculului cu numere reale
4.
Folosirea
terminologiei aferente noþiunii de numãr real (semn, modul, opus, invers, parte întreagã, parte fracþionarã) în contexte variate
5.
Deducerea
ºi
aplicarea
formulelor de calcul prescurtat pentru optimizarea unor calcule
6.
Rezolvarea
unor situaþii problemã utilizând rapoarte de numere reale reprezentate prin litere; interpretarea rezultatului
Funcþii
Spoiler:
Noþiunea de funcþie
Funcþii definite pe mulþimi finite exprimate cu ajutorul unor diagrame, tabele, formule; graficul unei funcþii, reprezentarea geometricã a graficului
1.
Recunoaºterea
unor corespondenþe care sunt funcþii
2.
Utilizarea
valorilor unor funcþii în rezolvarea unor ecuaþii ºi a unor inecuaþii
3.
Reprezentarea
în diverse moduri a unor corespondenþe ºi/sau a unor funcþii în scopul caracterizãrii acestora
4.
Exprimarea
prin reprezentãri grafice a unor noþiuni de geometrie planã
5.
Determinarea
soluþiilor unor ecuaþii, inecuaþii sau sisteme de ecuaþii
6.
Identificarea
unor probleme care se rezolvã cu ajutorul ecuaþiilor, inecuaþiilor sau a sistemelor de ecuaþii, rezolvarea acestora ºi interpretarea rezultatului obþinut
Ecuaþii, inecuaþii ºi sisteme de ecuaþii
Spoiler:
Ecuaþii de forma ax+b = 0 , unde a ºi b sunt numere reale
Ecuaþii de forma ax+by+c=0 , unde a, b, c sunt numere reale
1.
Recunoaºterea
unor corespondenþe care sunt funcþii
2.
Utilizarea
valorilor unor funcþii în rezolvarea unor ecuaþii ºi a unor inecuaþii
3.
Reprezentarea
în diverse moduri a unor corespondenþe ºi/sau a unor funcþii în scopul caracterizãrii acestora
4.
Exprimarea
prin reprezentãri grafice a unor noþiuni de geometrie planã
5.
Determinarea
soluþiilor unor ecuaþii, inecuaþii sau sisteme de ecuaþii
6.
Identificarea
unor probleme care se rezolvã cu ajutorul ecuaþiilor, inecuaþiilor sau a sistemelor de ecuaþii, rezolvarea acestora ºi interpretarea rezultatului obþinut
Geometrie :
Relaþii între puncte, drepte ºi plane
Spoiler:
Puncte, drepte, plane: convenþii de desen ºi de notaþie
Determinarea dreptei; determinarea planului
Piramida: descriere ºi reprezentare; tetraedrul
Prisma: descriere ºi reprezentare; paralelipipedul dreptunghic; cubul
Poziþii relative a douã drepte în spaþiu; relaþia de paralelism în spaþiu
Unghiuri cu laturile respectiv paralele (fãrã demonstraþie); unghiul a douã drepte în spaþiu; drepte perpendiculare
Poziþii relative ale unei drepte faþã de un plan; dreapta perpendicularã pe un plan; distanþa de la un punct la un plan (descriere ºi reprezentare); înãlþimea piramidei (descriere ºi reprezentare)
Poziþii relative a douã plane; plane paralele; distanþa dintre douã plane paralele (descriere ºi reprezentare); înãlþimea prismei (descriere ºi reprezentare); secþiuni paralele cu baza în corpurile geometrice studiate
Trunchiul de piramidã: descriere ºi reprezentare
1.
Recunoaºterea
ºi
descrierea
unor proprietãþi ale unor figuri geometrice plane în configuraþii date în spaþiu sau pe desfãºurãri ale acestora
2.
Folosirea
instrumentelor geometrice adecvate pentru reprezentarea, prin desen, în plan, a corpurilor geometrice
3.
Utilizarea
proprietãþilor referitoare la drepte ºi unghiuri în spaþiu pentru analizarea poziþiilor relative ale acestora
4.
Exprimarea
prin reprezentãri geometrice a noþiunilor legate de drepte ºi unghiuri în plan ºi în spaþiu
5.
Alegerea
reprezentãrilor geometrice adecvate în vederea optimizãrii descrierii configuraþiilor spaþiale ºi în vederea optimizãrii calculelor de lungimi de segmente ºi de mãsuri de unghiuri
6.
Interpretarea
reprezentãrilor geometrice ºi a unor informaþii deduse din acestea, în corelaþie cu determinarea unor lungimi de segmente ºi a unor mãsuri de unghiuri
Proiecþii ortogonale pe un plan
Spoiler:
Proiecþii de puncte, de segmente de dreaptã ºi de drepte pe un plan
Unghiul dintre o dreaptã ºi un plan; lungimea proiecþiei unui segment
Teorema celor trei perpendiculare; calculul distanþei de la un punct la o dreaptã; calculul distanþei de la un punct la un plan; calculul distanþei dintre douã plane paralele
Unghi diedru; unghi plan corespunzãtor diedrului; unghiul dintre douã plane; plane perpendiculare
Calculul unor distanþe ºi mãsuri de unghiuri pe feþele sau în interiorul corpurilor studiate.
1.
Recunoaºterea
ºi
descrierea
unor proprietãþi ale unor figuri geometrice plane în configuraþii date în spaþiu sau pe desfãºurãri ale acestora
2.
Folosirea
instrumentelor geometrice adecvate pentru reprezentarea, prin desen, în plan, a corpurilor geometrice
3.
Utilizarea
proprietãþilor referitoare la drepte ºi unghiuri în spaþiu pentru analizarea poziþiilor relative ale acestora
4.
Exprimarea
prin reprezentãri geometrice a noþiunilor legate de drepte ºi unghiuri în plan ºi în spaþiu
5.
Alegerea
reprezentãrilor geometrice adecvate în vederea optimizãrii descrierii configuraþiilor spaþiale ºi în vederea optimizãrii calculelor de lungimi de segmente ºi de mãsuri de unghiuri
6.
Interpretarea
reprezentãrilor geometrice ºi a unor informaþii deduse din acestea, în corelaþie cu determinarea unor lungimi de segmente ºi a unor mãsuri de unghiuri
Calcularea de arii ºi volume
Spoiler:
Paralelipipedul dreptunghic, cubul: descriere, desfãºurare, aria lateralã, aria totalã ºi volum
Prisma dreaptã cu baza: triunghi echilateral, pãtrat, dreptunghi, hexagon regulat: descriere, desfãºurare, aria lateralã, aria totalã ºi volum
Piramida triunghiularã regulatã, tetraedrul regulat, piramida patrulaterã regulatã, piramida hexagonalã regulatã: descriere, desfãºurare, aria lateralã, aria totalã ºi volum
Trunchiul de piramidã triunghiularã regulatã, trunchiul de piramidã patrulaterã regulatã: descriere, desfãºurare, aria lateralã, aria totalã, volum
Cilindrul circular drept, conul circular drept, trunchiul de con circular drept: descriere, desfãºurare, secþiuni paralele cu baza ºi secþiuni axiale; aria lateralã, aria totalã ºi volumul.
Sfera: descriere, aria, volumul
1.
Identificarea
unor elemente ale figurilor geometrice plane în configuraþii geometrice spaþiale date
2.
Calcularea
ariilor ºi volumelor corpurilor geometrice studiate
3.
Clasificarea
corpurilor geometrice dupã anumite criterii date sau alese
4.
Exprimarea
proprietãþilor figurilor ºi corpurilor geometrice în limbaj matematic (axiomã, teoremã directã, teoremã reciprocã, ipotezã, concluzie, demonstraþie)
5.
Analizarea
ºi interpretarea condiþiilor necesare pentru ca o configuraþie geometricã sã verifice anumite cerinþe
6.
Transpunerea
unor situaþii-problemã în limbaj geometric, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului
Quote:
Se recomandã, din punct de vedere didactic, abordarea conținuturilor din perspectiva formãrii/dezvoltãrii competențelor specifice care le sunt asociate de programã. Acest lucru presupune centrarea demersului didactic asupra acțiunilor care trebuie realizate pentru a forma/dezvolta la elevi competențele prevãzute de programa școlarã și pentru ca aceștia sã demonstreze, în cadrul evaluãrilor, însușirea acestora.
Sursã :
Edu.ro
0
0
Back to top
Topic locked
Topic is closed, you cannot post any messages in it anymore
Locked by
PsychoLove
, 29 December 2015 21:39
Freakz Forum Index
->
Trash Bin
->
Trash
The time now is 21-08-2025, 09:28:46
Copyright info
Based on phpBB
ro
/
com
B
Login
I forgot my password
World of Warcraft
Login for more...
Download WoW 7.3.5
Misc
eSports
Achievements
Buy reputation with votes
Reputation trades
Forum rules
Ban list
Members list
User guide (FAQ)
World of Warcraft
View details