User
Pass
2FA
 
 

Programa evaluare nationala clasa a VIII-a

 
This forum is locked: you cannot post, reply to, or edit topics.   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Freakz Forum Index -> Trash Bin -> Trash

Este nevoie de un topic si pentru programa de la BAC?
Da
0%
 0%  [ 0 ]
Nu
0%
 0%  [ 0 ]
Total Votes : 0

Author Message859
HarDer123

[The Addict]



Status: Offline
(since 27-10-2023 10:49)
Joined: 24 Apr 2010
Posts: 10133, Topics: 132
Location: trag in piept aerul jegos de bucuresti :]

Reputation: 1748.3
Votes: 117

        Battletag: postrow.ID_BATTLE_NET}  BarbuBaws 
Post Posted: 06-07-2015, 01:33:52 | Translate post to: ... (Click for more languages)



PROGRAMA
DISCIPLINA LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNÃ
EVALUARE NAȚIONALÃ 2015


Evaluarea Naționalã pentru absolvenții clasei a VIII-a este un examen național și reprezintã modalitatea de evaluare externã sumativã a competențelor dobândite pe parcursul învãțãmântului gimnazial.
În cadrul Evaluãrii Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a Româna are statut de disciplinã obligatorie.
Programa de examen este realizatã în conformitate cu prevederile programei școlare în vigoare.
Subiectele pentru Evaluarea Naționalã pentru absolvenții clasei a VIII-a evalueazã competențele formate/dezvoltate pe parcursul învãțãmântului gimnazial și se elaboreazã în baza prezentei programe.


I. STATUTUL DISCIPLINEI

    Limba ºi literatura românã are, în cadrul evaluãrii naþionale de la finalul clasei a VIII-a, statut de disciplinã obligatorie.
    Prezenta programã pentru evaluarea naþionalã de la finalul clasei a VIII-a la disciplina limba ºi literatura românã vizeazã evaluarea competenþelor elevilor de receptare a mesajului scris, din texte literare ºi nonliterare, în scopuri diverse, de exprimare scrisã și de utilizare corectã ºi adecvatã a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse. Deoarece competenþele de evaluat sunt ansambluri de cunoºtinþe, deprinderi ºi atitudini formate în clasele a V-a – a VIII-a, subiectele pentru evaluarea naþionalã vor evalua atât competenþele specifice ºi conþinuturile asociate acestora, conform programei ºcolare actualizate pentru clasa a VIII-a (aprobatã prin ordinul ministrului educaþiei, cercetãrii ºi inovãrii cu nr. 5097/ din 09.09.2009), cât ºi conþinuturile din programele ºcolare actualizate pentru clasele a V-a – a VII-a.
    Prin evaluarea naþionalã la limba ºi literatura românã, în evaluarea unitãþilor de conþinut care privesc domeniul limba românã (Elemente de construcþie a comunicãrii), se are în vedere viziunea comunicativ-pragmaticã, abordarea funcþionalã ºi aplicativã a elementelor de construcþie a comunicãrii, cu accent pe identificarea rolului acestora în construirea mesajelor ºi pe utilizarea lor corectã ºi adecvatã în propria exprimare scrisã. Sarcinile de lucru vizeazã exerciþii de tip analitic (de recunoaºtere, de grupare, de motivare, de descriere, de diferenþiere) ºi de tip sintetic (de modificare, de completare, de exemplificare, de construcþie), de subliniere a valorilor stilistice ºi de evidenþiere a aspectelor ortografice ºi de punctuaþie, în situaþiile care impun o asemenea abordare.
    În evaluarea unitãþilor de conþinut ale domeniului lecturã, sarcinile de lucru implicã cerinþe care privesc înþelegerea unui text dat, literar sau nonliterar (identificarea ideilor principale, a unor trãsãturi generale ºi particulare ale textului ºi exprimarea unui punct de vedere asupra acestora etc.), precum ºi redactarea de cãtre elev a unor compuneri vizând scrierea despre un text literar sau nonliterar (rezumat, caracterizare de personaj, comentarea sumarã a unor secvenþe, identificarea ideilor principale, exprimarea unui punct de vedere privind ideile sau structurarea textului etc.). De asemenea, sarcinile de lucru vor avea în vedere evaluarea competenþelor de redactare a unor texte argumentative (exprimarea argumentatã a unui punct de vedere privind textul studiat sau la prima vedere, motivarea apartenenþei la un gen literar sau la o specie literarã), reflexive ºi imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente, evidenþierea trãsãturilor unui obiect într-o descriere, scurte naraþiuni, continuarea logicã a unor dialoguri etc.)
    Pentru competenþele de receptare ºi de producere a mesajelor orale, profesorii vor organiza activitãþi specifice ºi vor realiza evaluarea de parcurs a progresului elevilor.

II. COMPETENȚE DE EVALUAT

    Tabelul de mai jos cuprinde competenþele generale care vizeazã receptarea ºi producerea mesajelor scrise din programa ºcolarã pentru clasa a VIII-a (Receptarea mesajului scris, din texte literare ºi nonliterare, în scopuri diverse; Utilizarea corectã ºi adecvatã a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse), detalierile lor în competenþele specifice ºi conþinuturile asociate, din programele ºcolare pentru clasele a V-a – a VIII-a.

1. Receptarea mesajului scris, din texte literare ºi nonliterare, în scopuri diverse Competenþe specifice Conþinuturi asociate :
    1.1 dovedirea înþelegerii unui text literar sau nonliterar, pornind de la cerinþe date :

    - idei principale, idei secundare; ordinea logicã ºi temporalã a ideilor/ a întâmplãrilor dintr-un text;
    - moduri de expunere (naraþiune, descriere,dialog);
    - structuri în textele epice (logica acþiunii, timp, spaþiu, modalitãþi de caracterizare a personajelor, relaþiile dintre personaje, naratorul) ºi lirice (concordanþa dintre forma graficã a poeziei ºi ideea transmisã de aceasta, eul liric);
    - subiectul operei literare, momentele subiectului;
    - procedee de expresivitate artisticã în textele studiate (figuri de stil: personificarea, alegoria,repetiþia foneticã/ aliteraþia, metafora, hiperbola,epitetul, comparaþia, repetiþia, enumeraþia,antitezã);
    - sensul propriu ºi sensul figurat al unor cuvinte într-un context dat;
    - elemente de versificaþie (mãsura, rima, piciorul metric, ritmul, versul, strofa);
    - trãsãturile specifice genului epic, liric și dramatic în opere literare studiate sau în texte la prima vedere;
    - trãsãturi ale speciilor literare: schiþa, basmul popular, pastelul, fabula, nuvela, romanul, doina popularã, balada popularã;
    - texte literare (populare ºi culte – aparþinând diverselor genuri ºi specii); texte nonliterare;


    1.2 sesizarea corectitudinii ºi a valorii expresive a categoriilor morfosintactice, a mijloacelor de îmbogãþire a vocabularului ºi a categoriilor semantice studiate, a ortografiei ºi punctuaþiei
    - arhaisme, regionalisme ºi neologisme; cuvinte derivate, compuse sau obþinute prin schimbarea valorii gramaticale/conversiune;
    - categorii semantice studiate: sinonime, antonime, omonime, cuvinte polisemantice; construcþii pleonastice; sensurile cuvintelor în contexte diferite;
    - mijloacele interne de îmbogãþire a vocabularului (derivarea, compunerea, schimbarea valorii gramaticale/conversiunea), familia de cuvinte; mijloacele externe de îmbogãþire a vocabularului;
    - ortografierea diftongilor, a triftongilor ºi a vocalelor în hiat;
    - despãrþirea cuvintelor în silabe;
    - semne de punctuație: punctul, virgula, douã puncte, ghilimelele, linia de dialog, semnul întrebãrii, semnul exclamãrii, cratima, punctul ºi virgula, linia de pauzã;
    - semne ortografice: cratima, punctul;
    - valori expresive ale nivelurilor limbii (fonetic,lexical ºi morfosintactic) într-un text dat; elemente de limbã ºi de stil în textul literar; figurile de stil, versificaþia;
    - categorii morfologice specifice pãrþilor de vorbire (conform programelor ºcolare pentru clasele a V-a - a VIII-a): pãrþile de vorbire flexibile (verbul, substantivul, articolul, pronumele, numeralul, adjectivul) ºi neflexibile (adverbul, prepoziþia, conjuncþia, interjecþia); relaþii ºi funcþii sintactice;
    - elemente de sintaxã a propoziþiei ºi a frazei(probleme de acord; funcþii sintactice; tipuri de propoziþii principale ºi subordonatele indicate de programa ºcolarã; propoziția regentã, elementul regent, cuvintele și construcțiile incidente; relaþii sintactice; topicã ºi punctuaþie; valori stilistice ale folosirii acestora în textul dat);


    1.3 identificarea valorilor etice ºi culturale într-un text, cu exprimarea impresiilor ºi preferinþelor
    - elemente etice ºi culturale în texte literare ºi nonliterare ºi exprimarea propriei atitudini faþã de acestea;


2. Utilizarea corectã ºi adecvatã a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse

    2.1 redactarea diverselor texte, cu scopuri ºi destinaþii diverse, adaptându-le la situaþia de comunicare concretã
    - elemente de redactare a unor compuneri pe o anumitã temã/urmãrind un plan dat sau conceput de elev; pãrþile componente ale unei compuneri; organizarea planului unei compuneri pe o temã datã; structurarea detaliilor în jurul ideii principale; dispunerea în paginã a diverselor texte; scrierea îngrijitã, lizibilã ºi corectã;
    - redactarea unor texte reflexive ºi imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment personal, social sau cultural; evidenþierea unor trãsãturi ale unui obiect (peisaj, operã de artã, persoanã)- într-o descriere;
    - redactarea unor scurte naraþiuni; continuarea unor dialoguri; redactarea unor texte argumentative (susținerea preferințelor și a opiniilor); redactarea unor compuneri având ca suport texte literare studiate sau la prima vedere – rezumat, caracterizare de personaj;
    - motivarea apartenenþei unui text studiat sau la prima vedere la o specie literarã sau la un gen literar;
    - prezentarea unui punct de vedere asupra unor secvenþe din texte la prima vedere, pe baza unor cerinþe date (de exemplu: elemente de structurã a operei literare, figurile de stil studiate, elemente de versificaþie etc.) sau prin exprimarea argumentatã a opiniei personale privind structura textului, semnificaþia titlului, procedeele de expresivitate artisticã învãțate ºi semnificaþia/mesajul textului dat;
    - exprimarea argumentatã a unui punct de vedere privind un text studiat sau textul la prima vedere; aprecieri personale referitoare la fragmente din textele studiate sau la prima vedere;

    2.2 Utilizarea în redactarea unui text propriu a cunoºtinþelor de lexic ºi de morfosintaxã, folosind adecvat semnele ortografice ºi de punctuaþie
    - elemente de lexic studiate în clasele V - VIII;
    - aplicarea corectã a cunoºtinþelor de morfosintaxã în exprimarea scrisã;
    - folosirea corectã a semnelor de punctuaþie la nivelul propoziþiei ºi al frazei (coordonare, subordonare, incidenþã);
    - enunþul, fraza, pãrþi de propoziþie ºi propoziþii studiate (predicatul ºi propoziþia subordonatã predicativã, subiectul ºi propoziþia subordonatã subiectivã; atributul ºi propoziþia subordonatã atributivã; complementul direct ºi propoziþia subordonatã completivã directã; complementul indirect ºi propoziþia subordonatã completivã indirectã; complementele circumstanþiale ºi propoziþiile subordonate circumstanþiale corespunzãtoare (de loc, de timp, de mod, de cauzã, de scop); propoziția subordonatã circumstanțialã condiționalã, concesivã, consecutivã; expansiunea ºi contragerea.






Sursã : Edu.ro





PROGRAMA
DISCIPLINA MATEMATICÃ
EVALUARE NAȚIONALÃ 2015


Evaluarea Naționalã pentru absolvenții clasei a VIII-a este un examen național și reprezintã modalitatea de evaluare externã sumativã a competențelor dobândite pe parcursul învãțãmântului gimnazial.
În cadrul Evaluãrii Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a Matematica are statut de disciplinã obligatorie.
Programa de examen este realizatã în conformitate cu prevederile programei școlare în vigoare.
Subiectele pentru Evaluarea Naționalã pentru absolvenții clasei a VIII-a evalueazã competențele formate/dezvoltate pe parcursul învãțãmântului gimnazial și se elaboreazã în baza prezentei programe.


COMPETENÞE GENERALE ALE DISCIPLINEI:

CLASA a V-a

ALGEBRÃ :

Numere naturale

Spoiler:
    1. Identificarea caracteristicilor numerelor naturale ºi a formei de scriere a unui numãr natural în contexte variate
    2. Utilizarea operaþiilor aritmetice ºi a proprietãþilor acestora în calcule cu numere naturale
    3. Selectarea ºi utilizarea de algoritmi pentru efectuarea operaþiilor cu numere naturale ºi pentru divizibilitatea cu 10, 2 ºi 5
    4. Exprimarea, în rezolvarea sau compunerea unor probleme, a soluþiilor unor ecuaþii de tipul: x : b = a ; x +a = b ;
    5. Deducerea unor proprietãþi ale operaþiilor cu numere naturale pentru a estima sau pentru a verifica validitatea unor calcule
    6. Transpunerea unei situaþii-problemã în limbaj matematic, rezolvarea problemei obþinute (utilizând ecuaþii, inecuaþii, organizarea datelor) ºi interpretarea rezultatului

Mulþimi
Spoiler:

    1. Identificarea în limbajul cotidian sau în enunþuri matematice a unor noþiuni specifice teoriei mulþimilor
    2. Evidenþierea, prin exemple, a relaþiilor de apartenenþã sau de incluziune
    3. Selectarea ºi utilizarea unor modalitãþi adecvate de reprezentare a mulþimilor ºi a operaþiilor cu mulþimi
    4. Exprimarea în limbaj matematic a unor situaþii concrete ce se pot descrie utilizând mulþimile
    5. Interpretarea unor contexte uzuale ºi/sau matematice utilizând limbajul mulþimilor
    6. Transpunerea unei situaþii-problemã în limbaj matematic utilizând mulþimi, relaþii ºi operaþii cu mulþimi


Fracþii ordinare
Spoiler:

    1. Identificarea în limbajul cotidian sau în probleme a fracþiilor ordinare ºi a fracþiilor zecimale
    2. Reprezentarea pe axa numerelor a fracþiilor ordinare ºi a fracþiilor zecimale
    3. Alegerea formei de reprezentare a unui numãr raþional pozitiv ºi utilizarea de algoritmi pentru optimizarea calculului cu fracþii zecimale
    4. Exprimarea, în rezolvarea sau compunerea unor probleme, a soluþiilor unor ecuaþii de tipul: x+a = b ; a : x = b ;
    5. Interpretarea matematicã a unor probleme practice prin utilizarea operaþiilor cu fracþii zecimale ºi a ordinii efectuãrii operaþiilor
    6. Transpunerea unei situaþii-problemã în limbaj matematic, rezolvarea problemei obþinute (utilizând ecuaþii sau inecuaþii) ºi interpretarea rezultatului

Fracþii zecimale
Spoiler:

    1. Identificarea în limbajul cotidian sau în probleme a fracþiilor ordinare ºi a fracþiilor zecimale
    2. Reprezentarea pe axa numerelor a fracþiilor ordinare ºi a fracþiilor zecimale
    3. Alegerea formei de reprezentare a unui numãr raþional pozitiv ºi utilizarea de algoritmi pentru optimizarea calculului cu fracþii zecimale
    4. Exprimarea, în rezolvarea sau compunerea unor probleme, a soluþiilor unor ecuaþii de tipul: x+a = b ; a : x = b ;
    5. Interpretarea matematicã a unor probleme practice prin utilizarea operaþiilor cu fracþii zecimale ºi a ordinii efectuãrii operaþiilor
    6. Transpunerea unei situaþii-problemã în limbaj matematic, rezolvarea problemei obþinute (utilizând ecuaþii sau inecuaþii) ºi interpretarea rezultatului


Elemente de geometrie ºi unitãþi de mãsurã
Spoiler:

    1. Identificarea unor elemente de geometrie ºi a unor unitãþi de mãsurã în diferite contexte
    2. Caracterizarea prin descriere ºi desen a unei configuraþii geometrice date
    3. Determinarea perimetrelor, a ariilor (pãtrat, dreptunghi) ºi a volumelor (cub, paralelipiped dreptunghic) ºi exprimarea acestora în unitãþi de mãsurã corespunzãtoare
    4. Transpunerea în limbaj specific geometriei a unor probleme practice referitoare la perimetre, arii, volume, utilizând transformarea convenabilã a unitãþilor de mãsurã
    5. Interpretarea unei configuraþii geometrice în sensul recunoaºterii elementelor ei ºi a relaþionãrii cu unitãþile de mãsurã studiate
    6. Analizarea ºi interpretarea rezultatelor obþinute prin rezolvarea unor probleme practice cu referire la figurile geometrice ºi la unitãþile de mãsurã studiate



CLASA a VI-a

ALGEBRÃ :

Mulþimea numerelor naturale
Spoiler:

    1. Identificarea în exemple, în exerciþii sau în probleme a noþiunilor: divizor, multiplu, numere prime, numere compuse, c.m.m.d.c, c.m.m.m.c
    2. Aplicarea criteriilor de divizibilitate (cu 10, 2, 5, 3, 9) pentru descompunerea numerelor naturale în produs de puteri de numere prime
    3. Utilizarea algoritmilor pentru determinarea c.m.m.d.c, c.m.m.m.c a douã sau a mai multor numere naturale
    4. Exprimarea unor caracteristici ale relaþiei de divizibilitate în mulþimea numerelor naturale, în exerciþii ºi probleme care se rezolvã folosind divizibilitatea
    5. Deducerea unor reguli de calcul cu puteri ºi a unor proprietãþi ale divizibilitãþii în mulþimea numerelor naturale, în exerciþii ºi probleme
    6. Transpunerea unei situaþii-problemã în limbajul divizibilitãþii în mulþimea numerelor naturale, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului




Mulþimea numerelor raþionale pozitive
Spoiler:

    1. Recunoaºterea fracþiilor echivalente, a fracþiilor ireductibile ºi a formelor de scriere a unui numãr raþional
    2. Aplicarea regulilor de calcul cu numere raþionale pozitive pentru rezolvarea ecuaþiilor de tipul: x+a = b ; a : x = b ;unde a,b,x sunt numere raþionale pozitive
    3. Utilizarea proprietãþilor operaþiilor în efectuarea calculelor cu numere raþionale pozitive
    4. Redactarea soluþiilor unor probleme rezolvate prin ecuaþiile studiate în mulþimea numerelor raþionale pozitive
    5. Determinarea regulilor de calcul eficiente în efectuarea calculelor cu numere raþionale pozitive
    6. Interpretarea matematicã a unor probleme practice prin utilizarea operaþiilor cu numere raþionale pozitive ºi a ordinii efectuãrii operaþiilor



Rapoarte ºi proporþii
Spoiler:

    1. Identificarea rapoartelor, proporþiilor ºi a mãrimilor direct sau invers proporþionale în enunþuri diverse
    2. Reprezentarea unor date sub formã de tabele sau de diagrame statistice în vederea înregistrãrii, prelucrãrii ºi prezentãrii acestora
    3. Alegerea metodei adecvate de rezolvare a problemelor în care intervin rapoarte, proporþii ºi mãrimi direct sau invers proporþionale
    4. Caracterizarea ºi descrierea mãrimilor care apar în rezolvarea unor probleme prin regula de trei simplã
    5. Analizarea unor situaþii practice cu ajutorul rapoartelor, procentelor sau proporþiilor
    6. Rezolvarea cu ajutorul rapoartelor ºi proporþiilor a unor situaþii-problemã ºi interpretarea rezultatelor


Numere întregi
Spoiler:

    1. Identificarea caracteristicilor numerelor întregi în contexte variate
    2. Utilizarea operaþiilor cu numere întregi ºi a proprietãþilor acestora în rezolvarea ecuaþiilor ºi a inecuaþiilor
    3. Aplicarea regulilor de calcul ºi folosirea parantezelor în efectuarea operaþiilor cu numere întregi
    4. Redactarea soluþiilor ecuaþiilor ºi inecuaþiilor studiate în mulþimea numerelor întregi, în rezolvarea sau în compunerea unei probleme
    5. Interpretarea unor date din probleme care se rezolvã utilizând numerele întregi
    6. Transpunerea unei situaþii-problemã în limbaj algebric, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului


Geometrie :

Dreapta
Spoiler:

    1. Recunoaºterea ºi descrierea unor figuri geometrice plane în configuraþii date
    2. Stabilirea coliniaritãþii unor puncte ºi verificarea faptului cã douã unghiuri sunt adiacente, complementare sau suplementare
    3. Utilizarea proprietãþilor referitoare la drepte ºi unghiuri pentru calcularea unor lungimi de segmente ºi a mãsurilor unor unghiuri
    4. Exprimarea prin reprezentãri geometrice a noþiunilor legate de drepte ºi unghiuri
    5. Alegerea reprezentãrilor geometrice adecvate în vederea optimizãrii calculelor de lungimi de segmente ºi de mãsuri de unghiuri
    6. Interpretarea informaþiilor conþinute în reprezentãri geometrice în corelaþie cu determinarea unor lungimi de segmente ºi a unor mãsuri de unghiuri


Unghiuri
Spoiler:

    1. Recunoaºterea ºi descrierea unor figuri geometrice plane în configuraþii date
    2. Stabilirea coliniaritãþii unor puncte ºi verificarea faptului cã douã unghiuri sunt adiacente, complementare sau suplementare
    3. Utilizarea proprietãþilor referitoare la drepte ºi unghiuri pentru calcularea unor lungimi de segmente ºi a mãsurilor unor unghiuri
    4. Exprimarea prin reprezentãri geometrice a noþiunilor legate de drepte ºi unghiuri
    5. Alegerea reprezentãrilor geometrice adecvate în vederea optimizãrii calculelor de lungimi de segmente ºi de mãsuri de unghiuri
    6. Interpretarea informaþiilor conþinute în reprezentãri geometrice în corelaþie cu determinarea unor lungimi de segmente ºi a unor mãsuri de unghiuri


Congruenþa triunghiurilor
Spoiler:

    1. Identificarea triunghiurilor în configuraþii geometrice date
    2. Stabilirea congruenþei triunghiurilor oarecare
    3. Clasificarea triunghiurilor dupã anumite criterii date sau alese
    4. Exprimarea proprietãþilor figurilor geometrice în limbaj matematic
    5. Interpretarea cazurilor de congruenþã a triunghiurilor în corelatie cu cazurile de construcþie a triunghiurilor
    6. Aplicarea metodei triunghiurilor congruente în rezolvarea unor probleme matematice sau practice


Perpendicularitate
Spoiler:

    1. Recunoaºterea ºi descrierea unor elemente de geometrie planã în configuraþii geometrice date
    2. Utilizarea instrumentelor geometrice (riglã, echer, raportor, compas) pentru a desena figuri geometrice plane descrise în contexte matematice date
    3. Determinarea ºi aplicarea criteriilor de congruenþã ale triunghiurilor dreptunghice
    4. Exprimarea poziþiei dreptelor în plan (paralelism, perpendicularitate) prin definiþii, notaþii, desen
    5. Intrepretarea perpendicularitãþii în relaþie cu paralelismul ºi cu distanþa dintre douã puncte
    6. Transpunerea unei situaþii-problemã în limbaj geometric, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului


Paralelism
Spoiler:

    1. Recunoaºterea ºi descrierea unor elemente de geometrie planã în configuraþii geometrice date
    2. Utilizarea instrumentelor geometrice (riglã, echer, raportor, compas) pentru a desena figuri geometrice plane descrise în contexte matematice date
    3. Determinarea ºi aplicarea criteriilor de congruenþã ale triunghiurilor dreptunghice
    4. Exprimarea poziþiei dreptelor în plan (paralelism, perpendicularitate) prin definiþii, notaþii, desen
    5. Intrepretarea perpendicularitãþii în relaþie cu paralelismul ºi cu distanþa dintre douã puncte
    6. Transpunerea unei situaþii-problemã în limbaj geometric, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului


Proprietãþi ale triunghiurilor
Spoiler:

    1. Recunoaºterea ºi descrierea unor proprietãþi ale triunghiurilor în configuraþii geometrice date
    2. Calcularea unor lungimi de segmente ºi a unor mãsuri de unghiuri utilizând metode adecvate
    3. Utilizarea unor concepte matematice în triunghiul isoscel, în triunghiul echilateral sau în triunghiul dreptunghic
    4. Exprimarea caracteristicilor matematice ale triunghiurilor ºi ale liniilor importante în triunghi prin definiþii, notaþii ºi desen
    5. Deducerea unor proprietãþi ale triunghiurilor folosind noþiunile studiate
    6. Interpretarea informaþiilor conþinute în probleme legate de proprietãþi ale triunghiurilor


CLASA a VII-a

ALGEBRÃ :

Mulþimea numerelor raþionale
Spoiler:

    1. Identificarea caracteristicilor numerelor raþionale ºi a formelor de scriere a acestora în contexte variate
    2. Aplicarea regulilor de calcul cu numere raþionale, a estimãrilor ºi a aproximãrilor pentru rezolvarea unor ecuaþii
    3. Utilizarea proprietãþilor operaþiilor în efectuarea calculelor cu numere raþionale
    4. Caracterizarea mulþimilor de numere ºi a relaþiilor dintre acestea utilizând limbajul logicii matematice ºi teoria mulþimilor
    5. Determinarea regulilor eficiente de calcul înefectuarea operaþiilor cu numere raþionale
    6. Interpretarea matematicã a unor probleme practice prin utilizarea operaþiilor cu numere raþionale ºi a ordinii efectuãrii operaþiilor


Mulþimea numerelor reale
Spoiler:

    1. Identificarea caracteristicilor numerelor reale ºi a formelor de scriere a acestora în contexte variate
    2. Aplicarea regulilor de calcul cu numere reale, a estimãrilor ºi a aproximãrilor pentru rezolvarea unor ecuaþii
    3. Utilizarea proprietãþilor operaþiilor în efectuarea calculelor cu numere reale
    4. Caracterizarea mulþimilor de numere ºi a relaþiilor dintre acestea utilizând limbajul logicii matematice ºi teoria mulþimilor
    5. Determinarea regulilor de calcul eficiente în efectuarea operaþiilor cu numere reale
    6. Interpretarea matematicã a unor probleme practice prin utilizarea operaþiilor cu numere reale ºi a ordinii efectuãrii operaþiilor


Calcul algebric
Spoiler:

    1. Identificarea unor reguli de calcul numeric sau algebric pentru simplificarea unor calcule
    2. Utilizarea operaþiilor cu numere reale ºi a proprietãþilor acestora în rezolvarea unor ecuaþii ºi a unor inecuaþii
    3. Aplicarea regulilor de calcul ºi folosirea parantezelor în efectuarea operaþiilor cu numere reale
    4. Redactarea rezolvãrii ecuaþiilor ºi a inecuaþiilor studiate în mulþimea numerelor reale
    5. Obþinerea unor inegalitãþi echivalente prin operare în ambii membri:
    6. Transpunerea unei situaþii-problemã în limbajul ecuaþiilor ºi/sau al inecuaþiilor, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului


Ecuaþii ºi inecuaþii
Spoiler:

    1. Identificarea unor reguli de calcul numeric sau algebric pentru simplificarea unor calcule
    2. Utilizarea operaþiilor cu numere reale ºi a proprietãþilor acestora în rezolvarea unor ecuaþii ºi a unor inecuaþii
    3. Aplicarea regulilor de calcul ºi folosirea parantezelor în efectuarea operaþiilor cu numere reale
    4. Redactarea rezolvãrii ecuaþiilor ºi a inecuaþiilor studiate în mulþimea numerelor reale
    5. Obþinerea unor inegalitãþi echivalente prin operare în ambii membri:
    6. Transpunerea unei situaþii-problemã în limbajul ecuaþiilor ºi/sau al inecuaþiilor, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului


Elemente de organizare a datelor
Spoiler:

    1. Identificarea unor corespondenþe între diferite reprezentãri ale aceloraºi date
    2. Reprezentarea unor date sub formã de grafice, tabele sau diagrame statistice în vederea înregistrãrii, prelucrãrii ºi prezentãrii acestora
    3. Alegerea metodei adecvate de rezolvare a problemelor în care intervin dependenþe funcþionale sau calculul probabilitãþilor
    4. Caracterizarea ºi descrierea unor elemente geometrice într-un sistem de axe ortogonale
    5. Analizarea unor situaþii practice cu ajutorul elementelor de organizare a datelor
    6. Transpunerea unei relaþii dintr-o formã în alta (text, formulã, diagramã, grafic)


Geometrie :

Patrulatere
Spoiler:

    1. Recunoaºterea ºi descrierea patrulaterelor în configuraþii geometrice date
    2. Identificarea patrulaterelor particulare utilizând proprietãþi precizate
    3. Utilizarea proprietãþilor calitative ºi metrice ale patrulaterelor în rezolvarea unor probleme
    4. Exprimarea prin reprezentãri geometrice a noþiunilor legate de patrulatere
    5. Alegerea reprezentãrilor geometrice adecvate în vederea optimizãrii calculelor de lungimi de segmente, de mãsuri de unghiuri ºi de arii
    6. Interpretarea informaþiilor deduse din reprezentãri geometrice în corelaþie cu anumite situaþii practice


Asemãnarea triunghiurilor
Spoiler:

    1. Identificarea perechilor de triunghiuri asemenea în configuraþii geometrice date
    2. Stabilirea relaþiei de asemãnare între douã triunghiuri prin metode diferite
    3. Utilizarea noþiunii de paralelism pentru caracterizarea localã a unei configuraþii geometrice date
    4. Exprimarea proprietãþilor figurilor geometrice (segmente, triunghiuri, patrulatere) în limbaj matematic
    5. Interpretarea asemãnãrii triunghiurilor în corelatie cu proprietãþi calitative ºi/ sau metrice
    6. Aplicarea asemãnãrii triunghiurilor în rezolvarea unor probleme matematice sau practice


Relaþii metrice în triunghiul dreptunghi
Spoiler:

    1. Recunoaºterea ºi descrierea elementelor unui triunghi dreptunghic într-o configuraþie geometricã datã
    2. Aplicarea relaþiilor metrice într-un triunghi dreptunghic pentru determinarea unor elemente ale acestuia
    3. Deducerea relaþiilor metrice într-un triunghi dreptunghic
    4. Exprimarea, în limbaj matematic, a perpendicularitãþii a douã drepte prin relaþii metrice
    5. Interpretarea perpendicularitãþii în relaþie cu rezolvarea triunghiului dreptunghic
    6. Transpunerea rezultatelor obþinute prin rezolvarea unor triunghiuri dreptunghice la situaþii-problemã date


Cercul
Spoiler:

    1. Recunoaºterea ºi descrierea elementelor unui cerc, într-o configuraþie geometricã datã
    2. Calcularea unor lungimi de segmente ºi a unor mãsuri de unghiuri utilizând metode adecvate în configuraþii geometrice care conþin un cerc
    3. Utilizarea informaþiilor oferite de o configuraþie geometricã pentru deducerea unor proprietãþi ale cercului
    4. Exprimarea proprietãþilor elementelor unui cerc în limbaj matematic
    5. Deducerea unor proprietãþi ale cercului ºi ale poligoanelor regulate folosind reprezentãri geometrice ºi noþiuni studiate
    6. Interpretarea informaþiilor conþinute în probleme practice legate de cerc ºi de poligoane regulate


CLASA a VIII-a

ALGEBRÃ :

Numere reale
Spoiler:

    1. Identificarea în exemple, în exerciþii sau în probleme a numerelor reale ºi a formulelor de calcul prescurtat
    2. Utilizarea în exerciþii a definiþiei intervalelor de numere reale ºi reprezentarea acestora pe axa numerelor
    3. Alegerea formei de reprezentare a unui numãr real ºi utilizarea de algoritmi pentru optimizarea calculului cu numere reale
    4. Folosirea terminologiei aferente noþiunii de numãr real (semn, modul, opus, invers, parte întreagã, parte fracþionarã) în contexte variate
    5. Deducerea ºi aplicarea formulelor de calcul prescurtat pentru optimizarea unor calcule
    6. Rezolvarea unor situaþii problemã utilizând rapoarte de numere reale reprezentate prin litere; interpretarea rezultatului


Funcþii
Spoiler:

    1. Recunoaºterea unor corespondenþe care sunt funcþii
    2. Utilizarea valorilor unor funcþii în rezolvarea unor ecuaþii ºi a unor inecuaþii
    3. Reprezentarea în diverse moduri a unor corespondenþe ºi/sau a unor funcþii în scopul caracterizãrii acestora
    4. Exprimarea prin reprezentãri grafice a unor noþiuni de geometrie planã
    5. Determinarea soluþiilor unor ecuaþii, inecuaþii sau sisteme de ecuaþii
    6. Identificarea unor probleme care se rezolvã cu ajutorul ecuaþiilor, inecuaþiilor sau a sistemelor de ecuaþii, rezolvarea acestora ºi interpretarea rezultatului obþinut


Ecuaþii, inecuaþii ºi sisteme de ecuaþii
Spoiler:

    1. Recunoaºterea unor corespondenþe care sunt funcþii
    2. Utilizarea valorilor unor funcþii în rezolvarea unor ecuaþii ºi a unor inecuaþii
    3. Reprezentarea în diverse moduri a unor corespondenþe ºi/sau a unor funcþii în scopul caracterizãrii acestora
    4. Exprimarea prin reprezentãri grafice a unor noþiuni de geometrie planã
    5. Determinarea soluþiilor unor ecuaþii, inecuaþii sau sisteme de ecuaþii
    6. Identificarea unor probleme care se rezolvã cu ajutorul ecuaþiilor, inecuaþiilor sau a sistemelor de ecuaþii, rezolvarea acestora ºi interpretarea rezultatului obþinut


Geometrie :

Relaþii între puncte, drepte ºi plane
Spoiler:

    1. Recunoaºterea ºi descrierea unor proprietãþi ale unor figuri geometrice plane în configuraþii date în spaþiu sau pe desfãºurãri ale acestora
    2. Folosirea instrumentelor geometrice adecvate pentru reprezentarea, prin desen, în plan, a corpurilor geometrice
    3. Utilizarea proprietãþilor referitoare la drepte ºi unghiuri în spaþiu pentru analizarea poziþiilor relative ale acestora
    4. Exprimarea prin reprezentãri geometrice a noþiunilor legate de drepte ºi unghiuri în plan ºi în spaþiu
    5. Alegerea reprezentãrilor geometrice adecvate în vederea optimizãrii descrierii configuraþiilor spaþiale ºi în vederea optimizãrii calculelor de lungimi de segmente ºi de mãsuri de unghiuri
    6. Interpretarea reprezentãrilor geometrice ºi a unor informaþii deduse din acestea, în corelaþie cu determinarea unor lungimi de segmente ºi a unor mãsuri de unghiuri


Proiecþii ortogonale pe un plan
Spoiler:

    1. Recunoaºterea ºi descrierea unor proprietãþi ale unor figuri geometrice plane în configuraþii date în spaþiu sau pe desfãºurãri ale acestora
    2. Folosirea instrumentelor geometrice adecvate pentru reprezentarea, prin desen, în plan, a corpurilor geometrice
    3. Utilizarea proprietãþilor referitoare la drepte ºi unghiuri în spaþiu pentru analizarea poziþiilor relative ale acestora
    4. Exprimarea prin reprezentãri geometrice a noþiunilor legate de drepte ºi unghiuri în plan ºi în spaþiu
    5. Alegerea reprezentãrilor geometrice adecvate în vederea optimizãrii descrierii configuraþiilor spaþiale ºi în vederea optimizãrii calculelor de lungimi de segmente ºi de mãsuri de unghiuri
    6. Interpretarea reprezentãrilor geometrice ºi a unor informaþii deduse din acestea, în corelaþie cu determinarea unor lungimi de segmente ºi a unor mãsuri de unghiuri


Calcularea de arii ºi volume
Spoiler:

    1. Identificarea unor elemente ale figurilor geometrice plane în configuraþii geometrice spaþiale date
    2. Calcularea ariilor ºi volumelor corpurilor geometrice studiate
    3. Clasificarea corpurilor geometrice dupã anumite criterii date sau alese
    4. Exprimarea proprietãþilor figurilor ºi corpurilor geometrice în limbaj matematic (axiomã, teoremã directã, teoremã reciprocã, ipotezã, concluzie, demonstraþie)
    5. Analizarea ºi interpretarea condiþiilor necesare pentru ca o configuraþie geometricã sã verifice anumite cerinþe
    6. Transpunerea unor situaþii-problemã în limbaj geometric, rezolvarea problemei obþinute ºi interpretarea rezultatului

Quote:
Se recomandã, din punct de vedere didactic, abordarea conținuturilor din perspectiva formãrii/dezvoltãrii competențelor specifice care le sunt asociate de programã. Acest lucru presupune centrarea demersului didactic asupra acțiunilor care trebuie realizate pentru a forma/dezvolta la elevi competențele prevãzute de programa școlarã și pentru ca aceștia sã demonstreze, în cadrul evaluãrilor, însușirea acestora.






Sursã : Edu.ro

0 0
  
Back to top
View user's profile Send private message

  Topic locked


Topic is closed, you cannot post any messages in it anymore

Locked by PsychoLove, 29 December 2015 21:39



 
This forum is locked: you cannot post, reply to, or edit topics.   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Freakz Forum Index -> Trash Bin -> Trash  


The time now is 21-08-2025, 09:28:46
Copyright info

Based on phpBB ro/com
B

 
 
 







I forgot my password